Перейти до основного вмісту

STREAM-Проєкт «Дослідники вимірювань»

      

Автор

Гаєвська Альона Гейзівна, вихователь Комунального закладу “Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №27 “Ягідка” Кропивницької міської ради”


Вікова категорія

Дошкільний вік

Актуальність проєкту

STREAM-проєкт «Дослідники вимірювань» є надзвичайно актуальним для сучасної дошкільної освіти України, оскільки відповідає державним пріоритетам розвитку STEM-освіти. Проєкт враховує психологічні особливості дітей 4-5 років, для яких характерні активна допитливість, наочно-образне мислення та природне прагнення до експериментування, що робить саме цей вік сензитивним періодом для практичного засвоєння математичних понять через дослідницьку діяльність. Впровадження проєкту дозволяє закладу дошкільної освіти підвищити якість освітнього процесу, задовольнити запити сучасних батьків щодо підготовки дітей до життя в технологічному суспільстві та сформувати у вихованців основи наукового мислення і STEM-компетентності.

Стислий опис проєкту

Це триденний інноваційний освітній проєкт для дітей середньої групи (4-5 років), спрямований на формування елементарних математичних уявлень про величини через експериментальну та конструкторську діяльність із поступовим вивченням довжини і висоти, ваги та балансу, об'єму та місткості. Діти під керівництвом казкових персонажів (Професор Лінійка, Пані Терези) проводять практичні досліди з вимірювальними приладами, створюють власні інструменти для вимірювання та беруть участь у командних дослідженнях, що інтегрує всі компоненти СТРІМ-освіти: науку, технології, читання-письмо, інженерію, мистецтво та математику. Результатом проєкту стає сформованість у дітей навичок порівняння та вимірювання, розвиток дослідницького мислення, створення групового «Атласу вимірювань».

Очікувані результати проекту

У результаті реалізації проєкту діти засвоюють практичні навички порівняння та вимірювання предметів за довжиною, вагою та об'ємом, розуміють поняття «більше-менше», «важче-легше», «вище-нижче», «довгий-короткий», та вміють користуватися простими вимірювальними приладами як готовими, так і самостійно створеними. Проєкт сприяє розвитку ключових СТРІМ-компетентностей: наукового мислення через експериментування, інженерних навичок через конструювання приладів, математичної грамотності через практичне застосування понять, творчих здібностей через художнє оформлення досліджень та комунікативних умінь через презентацію результатів.

Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів

S (науки)

Наукова складова проєкту реалізується через систематичні спостереження за властивостями різних матеріалів (дерево, метал, пластик, вода) під час експериментів з вимірювання, що дозволяє дітям на практиці дослідити такі фізичні явища як плавучість, щільність, рівновага та тиск рідин. Діти вивчають закономірності природи через порівняння розмірів живих організмів, спостереження за сезонними змінами довжини тіні, дослідження форм та об'ємів природних об'єктів (листя, каміння, плоди), що формує елементарні уявлення про фізичні закони навколишнього світу.

T (технології)Технологічна складова включає знайомство дітей з сучасними вимірювальними приладами (електронні терези, цифрові лінійки). Дослідницька діяльність реалізується через освоєння технології наукового експерименту: планування досліду, використання інструментів, фіксація результатів, порівняння даних та формулювання висновків, що формує у дітей базові навички роботи з інформацією та систематизації знань. Художня праця інтегрується через технології конструювання власних вимірювальних приладів з підручних матеріалів, створення схем та діаграм результатів досліджень, оформлення наукових щоденників та презентацій, що поєднує технічні навички з творчим підходом до наукової діяльності.

R (читання+письмо)

Мовленнєвий розвиток здійснюється через активне збагачення словника науковими термінами («довжина», «вага», «об'єм», «вимірювання», «експеримент»), навчання дітей описувати процес та результати досліджень, формулювати запитання та гіпотези, а також презентувати свої відкриття перед групою, що розвиває зв'язне мовлення та комунікативні навички. Художня література інтегрується через читання спеціально підібраних казок про вимірювання, знайомих творів з математичним змістом («Дюймовочка», «Три ведмеді») та складання власних оповідань про пригоди персонажів проєкту - Професора Лінійки та Пані Терези. Основи грамоти формуються через ведення дитячих дослідницьких щоденників з простими записами результатів (малюнки + окремі слова), створення підписів до фотографій експериментів, розпізнавання цифр та математичних знаків на вимірювальних приладах, що готує до майбутнього опанування писемного мовлення.

E (інжиніринг)

Створення функціональних приладів - діти конструюють власні вимірювальні інструменти (лінійки, терези), що розвиває технічне мислення та навички планування конструкцій. Художнє оформлення самодільних приладів, створення інструкцій у вигляді схем та виготовлення декоративних елементів для лабораторії. Конструювння - побудова веж для порівняння висоти, створення балансних конструкцій, проектування систем переливання та складання геометричних фігур




A (мистецтво)

Образотворча діяльність інтегрується в проект через створення художніх робіт з математичним змістом: малювання схем експериментів і діаграм результатів, ліплення з пластиліну цифр та геометричних фігур різних розмірів, виготовлення аплікацій «Країна вимірювань» з використанням матеріалів різної довжини та фактури, що розвиває творчі здібності та закріплює математичні поняття через мистецтво. Музично-ритмічна діяльність включає створення пісень про вимірювання з підрахунком ритму, музичні ігри «Високо-низько» з використанням звуків різної висоти, ритмічні вправи для запам'ятовування послідовності вимірювання та композиції звуків для супроводу експериментів, що розвиває музичний слух та математичні уявлення про послідовність. Театралізована діяльність реалізується через інсценування казок про персонажів проекту (Професор Лінійка, Пані Терези), рольові ігри «Магазин» з використанням ваг і терезів, театр тіней для демонстрації різних розмірів предметів та підсумкову виставу «Пригоди в країні Вимірювань», що розвиває артистичні здібності та закріплює набуті знання через творчу діяльність.




M (математика)
Математична складова проекту формує у дітей практичні уявлення про величини через безпосереднє порівняння предметів за довжиною, вагою, висотою та об'ємом, навчання використанню умовних мірок (долоні, кроки, стаканчики) для вимірювання, засвоєння понять «більше-менше», «важче-легше», «вище-нижче» та початкові навички роботи з числами при підрахунку результатів експериментів. Конструювання інтегрується з математикою через побудову об'єктів заданих розмірів (вежі певної висоти, містки визначеної довжини), створення геометричних фігур з різних матеріалів для порівняння їх параметрів, складання симетричних конструкцій та роботу з просторовими формами, що розвиває геометричні уявлення та просторове мислення.


Обладнання, необхідне для реалізації проєкту

  • Різнокольорові стрічки та мотузки (від 10 см до 2 м), дитячі лінійки та сантиметри, рулетка (під наглядом дорослого), конструктори різних типів (LEGO, дерев'яний, магнітний), картон та ножиці для створення власних приладів
  • Механічні дитячі терези та електронні кухонні ваги, набір різноманітних предметів для зважування (іграшки, природні матеріали, канцтовари), сипучі матеріали (пісок, крупа, квасоля) у прозорих контейнерах, пластикові стаканчики та коробочки різних розмірів
  • Набір прозорих мірних стаканчиків різного розміру, посудини різної форми (широкі, вузькі, високі, низькі), лійки, трубочки для коктейлю, медичні шприці без голок, сипучі матеріали для заповнення (рис, пшоно, макарони)
  • Планшет або цифровий фотоапарат для фіксації результатів, проектор та екран для презентацій, магнітна дошка з кольоровими маркерами, ватман та кольорові олівці для створення схем.

Діяльність після виконання проєкту

  • Організація виставки дитячих вимірювальних приладів для батьків та інших груп ДНЗ; проведення демонстраційних експериментів на батьківських зборах; створення групової презентації «Ми - справжні дослідники!»
  • Використання створених вимірювальних приладів у повсякденній діяльності групи (під час прогулянок, ігор, занять); інтеграція навичок вимірювання в інші освітні проєкти протягом року; створення постійного «Куточка юного дослідника» у груповій кімнаті
  • Підготовка методичних рекомендацій для педагогів інших груп; презентація проєкту на педагогічній раді ДНЗ; участь у районних та обласних конкурсах інноваційних освітніх проєктів; створення відео-звіту про реалізацію проєкту
  • Щомісячне спостереження за застосуванням дітьми набутих навичок вимірювання в самостійній діяльності; анкетування батьків щодо змін у пізнавальній активності дитини вдома; планування наступних STREAM-проєктів на основі інтересів дітей, виявлених під час реалізації; аналіз розвитку математичних компетентностей дітей через 3 та 6 місяців після завершення проєкту

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

STEM-проєкт: «Дощові черв′яки – архітектори родючих ґрунтів»

Автор Гореленко Інна, вчитель географії та біології Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, ( innagor700@gmail.com ). Вікова категорія 10-12 років (5-7 класи). Актуальність проєкту Дощові черв’яки відіграють велику роль в ґрунті – крім того, що вони збирають гумус, так ще й беруть активну участь у інших процесах, що в ньому відбуваються: розкладання і окислення під впливом ґрунтових мікробів, в ході яких виділяються мінеральні речовини, якими живляться рослини. А щоб ці процеси відбувалися успішно, необхідно забезпечити наявність двох важливих умов – повітря і вологості. Саме ці умови і забезпечують дощові черв’яки – вони риють грунт, збагачуючи його повітрям, і забезпечують потрібний рівень вологості. Стислий опис   проєкту Мета: ознайомити школярів з  особливостями будови дощового черв'яка; визначити роль дощового черв'яка у підвищенні родючості грунту; ознайомитись з властивостями ґрунту, причинами, що впливают...

STEM-проєкт “Подарунок для сестри”

  Автор Волошина Наталія Іванівна (woloshynanatalia@gmail.com) Вікова категорія Учні 5-6 класів Актуальність проєкту Кожен любить отримувати подарунки. Та не завжди є кошти на придбання гарного подарунку для рідних та близьких. Чи можна самому зробити гарний подарунок, використовуючи знання, отримані на уроках у школі? Наскільки це вигідно в плані економії? Чи можна отримати задоволення від роботи? Цим питанням й присвячено проєкт. Стислий опис   проєкту Учні отримують завдання зробити подарунок – ляльковий будинок. Але спершу вони ознайомлюються з видами лялькових будинків (зображення, моделі). Вибирають  модель, роблять ескізи, прораховують матеріали та ресурси для виготовлення та оформлення роботи, визначають  палітру зовнішнього та внутрішнього дизайну. Очікувані результати проекту Виготовлення лялькового будинку для подарунку. Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів S (науки) T (технології) Інформатика : учні здійснюють пошук в Інтернеті відомостей про лял...

STEM-проєкт "З попелу в нове життя: магія побутової хімії"

  Автор Погрібняк Ольга Сергіївна, вчитель фізики, корекційний педагог КЗ ”Знам’янська спеціальна школа КОР”  ( olgapogribnyak@gmail.com ). Вікова категорія 6-10 спеціальні класи(порушення опорно-рухового апарату та інтелектуального розвитку). Актуальність проєкту Екологічна проблема Зола та попіл — це побічні продукти спалювання деревини, які часто просто викидаються, засмічуючи довкілля. Переробка попелу для виготовлення мила дозволяє зменшити кількість відходів та знайти їм корисне застосування. Економія ресурсів Виготовлення мила з попелу не потребує дорогих інгредієнтів чи складних технологій, що робить цей продукт доступним для кожного. Використання попелу як засобу чищення посуду та поверхонь може забезпечити суттєву економію сімейного бюджету, що дуже актуально для осіб з малим сукупним доходом. Відмова від хімії У сучасних мийних засобах міститься багато синтетичних компонентів, які можуть викликати алергії та забруднювати водойми. Натуральне мило та засоби чищення з ...