Перейти до основного вмісту

STEM-урок. Узвар як традиційна українська страва.

 


Автор

Алла Баєвська

allabajevskaya@gmail.com


Вікова категорія

9 - 11 клас

Предмети

українська мова, хімія

Актуальність проєкту

  1. Збереження культурної спадщини. Узвар – це не просто напій, а важливий елемент української культурної спадщини та кулінарних традицій. Дослідження та популяризація цієї страви сприяють збереженню знань про побут, звичаї та харчові звички наших предків.
  2. Здорове харчування та натуральні продукти. У наш час, коли зростає попит на здорове харчування, узвар набуває нового значення. Він готується із сухофруктів без додавання цукру або з мінімальною його кількістю, без штучних барвників, що робить його альтернативою газованим солодким напоям. Узвар багатий на вітаміни, а також позитивно впливає на імунітет.
  3. Популяризація автентичного смаку українців. Включення до меню кафе, ресторанів
  4. Узвар як обряд українців. Узвар – частина багатьох українських обрядів та свят, зокрема різдвяних.

Стислий опис проєкту

Усі учні та учениці об’єднані в групи. Кожна група отримує індивідуальне завдання. 

І група. «Дослідники». Здійснюють пошук інформації про історію узвару, його значення в українській культурі.

ІІ група. «Цілителі».  Досліджують з учителем хімії цінність узвару для здоров’я людини.

ІІІ група. «Кулінари». Вибирають  з учителем технологій найцікавіші й найпростіші  рецепти приготування узвару та проводять дегустацію напою.

ІV група. «Колядники». Досліджують роль узвару в календарних та родинних святах.



Очікувані результати проекту

  • Поглиблення знань з природничих наук та математики: з хімії – здобувачі освіти зможуть дослідити хімічний склад різних сухофруктів; з біології – вплив сухофруктів на організм людини; з математики – проведення розрахунків для пропорцій інгредієнтів, об’єму рідини, калорійність напою.
  • Створення та дегустація різних рецептів узвару з урахуванням смаку.
  • Розуміння історії узвару.
  • Формування свідомості про здорове харчування.
  • Повага до української спадщини.
  • Розвиток міждисциплінарних компетентностей (хімія, математика, біологія, технології, інформатика)

Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів

S (науки)

Дослідження складу різних сухофруктів; позитивний  вплив сухофруктів на  здоров’я людини.


T (технології)

Учні та учениці здійснюють пошук інформації в інтернеті. 

R (читання+письмо)

Створення власного  висловлення (есе).

E (інжиніринг)

Створення рецептів різних узварів.




A (мистецтво)

Оформлення власних досліджень.




M (математика)

Роблять необхідні розрахунки



Обладнання, необхідне для реалізації проєкту

1. Мобільні телефони з доступом до мережі «Інтернет».
2. Для проведення хімічних досліджень: ареометр (для визначення густини), пробірки, колби, мірна склянка, терези.
3. Інтерактивна дошка.
Діяльність після виконання проєкту

1. Написання вільного есе «Чи може узвар стати українським суперпродуктом?» з використанням складних речень.
2. Створення короткого слогану, що передає суть українського продукту (узвару).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

STEM-проєкт: «Дощові черв′яки – архітектори родючих ґрунтів»

Автор Гореленко Інна, вчитель географії та біології Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, ( innagor700@gmail.com ). Вікова категорія 10-12 років (5-7 класи). Актуальність проєкту Дощові черв’яки відіграють велику роль в ґрунті – крім того, що вони збирають гумус, так ще й беруть активну участь у інших процесах, що в ньому відбуваються: розкладання і окислення під впливом ґрунтових мікробів, в ході яких виділяються мінеральні речовини, якими живляться рослини. А щоб ці процеси відбувалися успішно, необхідно забезпечити наявність двох важливих умов – повітря і вологості. Саме ці умови і забезпечують дощові черв’яки – вони риють грунт, збагачуючи його повітрям, і забезпечують потрібний рівень вологості. Стислий опис   проєкту Мета: ознайомити школярів з  особливостями будови дощового черв'яка; визначити роль дощового черв'яка у підвищенні родючості грунту; ознайомитись з властивостями ґрунту, причинами, що впливают...

STEM-проєкт “Подарунок для сестри”

  Автор Волошина Наталія Іванівна (woloshynanatalia@gmail.com) Вікова категорія Учні 5-6 класів Актуальність проєкту Кожен любить отримувати подарунки. Та не завжди є кошти на придбання гарного подарунку для рідних та близьких. Чи можна самому зробити гарний подарунок, використовуючи знання, отримані на уроках у школі? Наскільки це вигідно в плані економії? Чи можна отримати задоволення від роботи? Цим питанням й присвячено проєкт. Стислий опис   проєкту Учні отримують завдання зробити подарунок – ляльковий будинок. Але спершу вони ознайомлюються з видами лялькових будинків (зображення, моделі). Вибирають  модель, роблять ескізи, прораховують матеріали та ресурси для виготовлення та оформлення роботи, визначають  палітру зовнішнього та внутрішнього дизайну. Очікувані результати проекту Виготовлення лялькового будинку для подарунку. Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів S (науки) T (технології) Інформатика : учні здійснюють пошук в Інтернеті відомостей про лял...

STEM-проєкт "З попелу в нове життя: магія побутової хімії"

  Автор Погрібняк Ольга Сергіївна, вчитель фізики, корекційний педагог КЗ ”Знам’янська спеціальна школа КОР”  ( olgapogribnyak@gmail.com ). Вікова категорія 6-10 спеціальні класи(порушення опорно-рухового апарату та інтелектуального розвитку). Актуальність проєкту Екологічна проблема Зола та попіл — це побічні продукти спалювання деревини, які часто просто викидаються, засмічуючи довкілля. Переробка попелу для виготовлення мила дозволяє зменшити кількість відходів та знайти їм корисне застосування. Економія ресурсів Виготовлення мила з попелу не потребує дорогих інгредієнтів чи складних технологій, що робить цей продукт доступним для кожного. Використання попелу як засобу чищення посуду та поверхонь може забезпечити суттєву економію сімейного бюджету, що дуже актуально для осіб з малим сукупним доходом. Відмова від хімії У сучасних мийних засобах міститься багато синтетичних компонентів, які можуть викликати алергії та забруднювати водойми. Натуральне мило та засоби чищення з ...