Перейти до основного вмісту

STEM-проєкт «Зелений світ: від насіння до врожаю»

 


Автор

Юлія Василівна Селіхова

pedagogyagodka@gmail.com

Вікова категорія

Діти дошкільного віку

Актуальність проєкту

Вирощування рослин на підвіконні - це доступний спосіб та чудовий метод для інтеграції STEAM-освіти в дошкільному закладі, що сприяє пізнавальному розвитку дітей щодо рослинного світу, вихованню екологічної культури, розумінню значущості рослин в житті людей, отриманню практичних знань та вмінь вирощувати рослини.

Проєкт дозволяє дітям навчатися на практиці,  досліджувати світ через дослідницько-пошукову діяльність, розвивати критичне мислення, творчу діяльність, мовленнєві навички, відповідальність та терпіння.

Це актуально, оскільки є основою STEAM-освіти: готує дітей до майбутнього, де вміння критично мислити, вирішувати проблеми та застосовувати знання з різних галузей буде вирішальним.

Стислий опис проєкту

Створюється проблемна ситуація під час сюжетно-рольової гри “В гостях у бабусі”: бабусі важко самій доглядати за городом, давайте навчимося доглядати за рослинами та допоможемо їй.

В процесі реалізації проєкту діти знайомляться з видовими ознаками насіння різних рослин;  вчаться порівнювати та розпізнавати насіння одного виду; збагачують свої знання про умови необхідні для росту рослин; вчаться встановлювати причинно-наслідкові зв’язки (бачать прямий зв’язок між своїми діями та результатом росту рослин);  набувають практичних вмінь у пересаджуванні рослин із горщика в ґрунт; формують звичку здорового харчування (куштують те, що виростили); вчаться співпрацювати, ділитися, допомагати один одному.

Попередньою роботою є розгляд та обстеження насіння і рослин; відгадування загадок про рослини; вивчення прислів’їв та приказок; читання віршів, художніх творів; робота з календарем спостережень; художнє зображення рослин; ліплення “Улюбленої квітки”, конструювання “Горщик для квітів”, створення аплікації  “Ваза з квітами”.


Очікувані результати проекту

Спостереження за посадженим насінням, проростанням, розвитком та змінами рослин в горщику, що відбуваються в умовах групової кімнати, догляд за ними. Підготовка грядки та висадка рослин, що підросли в ґрунт. Догляд за рослинами на грядці. Збір  та споживання урожаю. Фіксування результатів у календарі спостережень за певний період часу.
В підсумку діти відчувають себе справжніми дослідниками, садівниками, вченими. У них сформовані базові уявлення про рослинний світ; розуміють життєвий цикл рослин, вміють спостерігати, доглядати за ними; розуміють причинно-наслідкові зв'язки, вміють аналізувати результати; розвинена дрібна моторика; оволодіння базовими інженерними принципами (вибір ємностей, створення опор, їх розміщення); розвинене почуття  відповідальності, терпіння, вміння співпрацювати; розвинена уява, креативність;  збагачення словникового запасу, розвинене діалогічне та монологічне мовлення; формування основ здорового способу життя.


Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів

S (науки)

Дитина в природному довкіллі

Діти виявляють пізнавальний інтерес до живої природи. Рослини - жива природа, адже це те, що росте, живиться, змінюється.

Обговорення, підготовка, реалізація проєкту: діти обирають необхідні матеріали (ґрунт, горщики, насіння, інструменти); створюють умови необхідні для розвитку рослин (розміщують горщик на світлій частині кімнати, поливають, розпушують ґрунт); пересаджують на грядку, збирають урожай.

Діти розуміють, що з різного насіння виростають різні види рослин, про які потрібно дбати. Усвідомлюють, що  ґрунт буває різний. 

Діти знають, що таке корисне харчування, вітаміни, мінерали. Вирощені рослини - овочі та фрукти, які не тільки корисні, а й смачні.


T (технології)

Дослідницька діяльність. 

Діти знаходять пару: до картинки із зображенням рослини, добирають відповідно картинку з насінням та плодами (овочі, фрукти, зелень). Диференціюють  та називають рослини, що ростуть на городі та в саду.

Розрізняють та називають кольори, геометричні фігури. Проводять асоціації: форма фрукта/овоча з геометричною фігурою.

Обирають та називають інструменти необхідні для вирощування і  догляду за рослинами. 

R (читання+письмо)

Мовлення дитини. Основи грамоти. Художня література. 

Діти використовують в мовленні узагальнюючі слова: городина, фрукти, овочі. Вживають слова різної складності, слова-назви овочів, фруктів, добирають синоніми. Відгадують загадки, розповідають прислів’я, скоромовки, казки, вірші про овочі та  фрукти. 

Підтримують діалог, грають в мовленнєву гру “Я почну, а ти продовж…”, називають страви із овочів/фруктів.

E (інжиніринг)

Дитина в соціумі. Гра дитини. 

Діти розуміють причинно-наслідкові зв’язки: щоб бути здоровим, потрібно правильно харчуватися; джерелом вітамінів є фрукти та овочі; їх потрібно виростити, щоб споживати; щоб мати гарний урожай, потрібно доглядати рослини.

Діти знають будову рослини, необхідні умови для її росту та розвитку.




A (мистецтво)

Дитина у світі мистецтва. Малювання, ліплення, аплікація, музика, театр. Художня праця. 

Володіють різними техніками зображувальної діяльності та засобами виразності. Вміють підібрати необхідний матеріал, інструменти, кольори для створення творчої роботи. 

Виражають власний емоційний стан засобами 

образотворчої  діяльності: в малюванні, аплікації, ліпленні та в конструюванні. 

Користуються знайомим прийомами роботи з різними матеріалами.




M (математика)

Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі. 

Діти вміють виділяти та рахувати кількість предметів в межах 10. Володіють кількісною та порядковою лічбою; знаннями про сенсорні еталони: форма, колір, величина, довжина тощо.

Порівнюють предмети за певною ознакою. Володіють навичками конструювання з рахівних паличок, цеглинок LEGO, мозаїки, кубиків тощо.

Орієнтуються в часі: “вчора”, “сьогодні”, “завтра”.

Вміють послідовно та логічно відтворити послідовність дій.



Обладнання, необхідне для реалізації проєкту

Мультфільм “Екоплюсплюс. Дерева” 

https://www.youtu.be/Kf7CIKuc28?feature=shared

Мультфільм “Екоплюсплюс. Ліс” 

https://www.youtu.be/TseARz3pUAs?feature=shared

Навчальне відео “Як ростуть рослини”

https://www.youtube.com/watch?v=kR6DqaaDs9U

Відео “Рослини - диво Землі", логічна гра екологічного змісту "Не можна чи потрібно"

https://www.youtube.com/watch?v=kTmmThHvihQ

Казка “Колосок”

Інтерактивна гра “Що потрібно для рослин?” 

Тематичний демонстраційний матеріал, олівці, фломастери, фарби, пластилін, папір, ножиці, пензлики, склянки, роздрукований матеріал для оформлення городу на підвіконні, вода, лійка, ємність для ґрунту, ґрунт, насіння городини та овочів, збільшувальне скло, пінцет, набір інструментів для кімнатних рослин (лопатки, грабельки), лопата, сапа, граблі.

Діяльність після виконання проєкту

Важливо продовжувати практичну діяльність, що дасть змогу закріпити отримані знання дітей про рослинний світ, їх розвиток, різноманітність. Сформувати у них стійкий інтерес до пізнання, підтримувати дослідницькі та творчі здібності, а також закласти підвалини екологічної свідомості.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

STEM-проєкт: «Дощові черв′яки – архітектори родючих ґрунтів»

Автор Гореленко Інна, вчитель географії та біології Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, ( innagor700@gmail.com ). Вікова категорія 10-12 років (5-7 класи). Актуальність проєкту Дощові черв’яки відіграють велику роль в ґрунті – крім того, що вони збирають гумус, так ще й беруть активну участь у інших процесах, що в ньому відбуваються: розкладання і окислення під впливом ґрунтових мікробів, в ході яких виділяються мінеральні речовини, якими живляться рослини. А щоб ці процеси відбувалися успішно, необхідно забезпечити наявність двох важливих умов – повітря і вологості. Саме ці умови і забезпечують дощові черв’яки – вони риють грунт, збагачуючи його повітрям, і забезпечують потрібний рівень вологості. Стислий опис   проєкту Мета: ознайомити школярів з  особливостями будови дощового черв'яка; визначити роль дощового черв'яка у підвищенні родючості грунту; ознайомитись з властивостями ґрунту, причинами, що впливают...

STEM-проєкт “Подарунок для сестри”

  Автор Волошина Наталія Іванівна (woloshynanatalia@gmail.com) Вікова категорія Учні 5-6 класів Актуальність проєкту Кожен любить отримувати подарунки. Та не завжди є кошти на придбання гарного подарунку для рідних та близьких. Чи можна самому зробити гарний подарунок, використовуючи знання, отримані на уроках у школі? Наскільки це вигідно в плані економії? Чи можна отримати задоволення від роботи? Цим питанням й присвячено проєкт. Стислий опис   проєкту Учні отримують завдання зробити подарунок – ляльковий будинок. Але спершу вони ознайомлюються з видами лялькових будинків (зображення, моделі). Вибирають  модель, роблять ескізи, прораховують матеріали та ресурси для виготовлення та оформлення роботи, визначають  палітру зовнішнього та внутрішнього дизайну. Очікувані результати проекту Виготовлення лялькового будинку для подарунку. Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів S (науки) T (технології) Інформатика : учні здійснюють пошук в Інтернеті відомостей про лял...

STEM-проєкт "З попелу в нове життя: магія побутової хімії"

  Автор Погрібняк Ольга Сергіївна, вчитель фізики, корекційний педагог КЗ ”Знам’янська спеціальна школа КОР”  ( olgapogribnyak@gmail.com ). Вікова категорія 6-10 спеціальні класи(порушення опорно-рухового апарату та інтелектуального розвитку). Актуальність проєкту Екологічна проблема Зола та попіл — це побічні продукти спалювання деревини, які часто просто викидаються, засмічуючи довкілля. Переробка попелу для виготовлення мила дозволяє зменшити кількість відходів та знайти їм корисне застосування. Економія ресурсів Виготовлення мила з попелу не потребує дорогих інгредієнтів чи складних технологій, що робить цей продукт доступним для кожного. Використання попелу як засобу чищення посуду та поверхонь може забезпечити суттєву економію сімейного бюджету, що дуже актуально для осіб з малим сукупним доходом. Відмова від хімії У сучасних мийних засобах міститься багато синтетичних компонентів, які можуть викликати алергії та забруднювати водойми. Натуральне мило та засоби чищення з ...