Автор
Погрібняк Ольга Сергіївна,
вчитель фізики, корекційний педагог КЗ ”Знам’янська спеціальна школа КОР” (olgapogribnyak@gmail.com).
Вікова категорія
6-10 спеціальні класи(порушення опорно-рухового апарату та інтелектуального розвитку).
Актуальність проєкту
Екологічна проблема
Зола та попіл — це побічні продукти спалювання деревини, які часто просто викидаються, засмічуючи довкілля. Переробка попелу для виготовлення мила дозволяє зменшити кількість відходів та знайти їм корисне застосування.
Економія ресурсів
Виготовлення мила з попелу не потребує дорогих інгредієнтів чи складних технологій, що робить цей продукт доступним для кожного. Використання попелу як засобу чищення посуду та поверхонь може забезпечити суттєву економію сімейного бюджету, що дуже актуально для осіб з малим сукупним доходом.
Відмова від хімії
У сучасних мийних засобах міститься багато синтетичних компонентів, які можуть викликати алергії та забруднювати водойми. Натуральне мило та засоби чищення з попелу — екологічна альтернатива.
Популяризація традицій
Застосування старовинних методів виготовлення мила сприяє збереженню культурної спадщини та демонструє, як корисний досвід минулого можна адаптувати до сучасних умов.
Формування екосвідомості
Проєкт сприяє вихованню дбайливого ставлення до природи, розвитку екологічного мислення та усвідомлення важливості вторинного використання матеріалів.
Стислий опис проєкту
Мета проєкту:
1. Ознайомлення учнів з властивостями попелу
як хімічної речовини.
2. Вивчення можливості застосування попелу у
побутових умовах для очищення, дезінфекції та інших цілей.
3. Розвиток навичок практичного використання
природних матеріалів у побуті
Завдання проєкту:
1. Дослідження властивостей попелу:
○ Провести дослідження складових попелу
(кальцій, калій, фосфор, магній та інші елементи).
○ Вивчити хімічні реакції попелу з водою,
кислотами та іншими речовинами.
2. Застосування попелу в побуті:
○ Використання попелу для чищення
поверхонь.
○ Використання попелу як добрива для
рослин.
○ Використання попелу для боротьби зі
шкідниками (наприклад, для боротьби з мурахами).
3. Екологічні аспекти:
○ Аналіз екологічної безпеки використання
попелу.
○ Визначення переваг та недоліків
використання попелу у порівнянні з іншими побутовими хімікатами.
Історія
Тема:
Використання попелу та мила в побуті різних історичних епох.
Опис: Дослідження традицій приготування мила у давнину, роль попелу в господарстві та еволюцію побутової хімії від стародавніх часів до сьогодення.
Інформатика
Тема: Оцифрування результатів проекту та створення презентації.
Опис: Розробка мультимедійної презентації, фото-звітів та інфографіки для візуалізації процесу виготовлення мила з попелу та представлення результатів дослідження.
Фізика та хімія у побуті
Тема: Властивості попелу, мила та процес омилення жирів.
Опис: Вивчення фізико-хімічних процесів під час взаємодії попелу з водою, утворення лугу та реакції омилення жирів, аналіз мийних властивостей готового мила.
Технології
Тема: Технологічний процес виготовлення мила з попелу.
Опис: Планування та виготовлення натурального мила, дотримання технологічних етапів, підбір інструментів та матеріалів, дотримання техніки безпеки.
ЗБД
Тема: Безпечне використання побутових хімічних речовин.
Опис: Вивчення впливу мила на шкіру людини, порівняння натурального та магазинного мила, правила роботи з лугами та заходи безпеки під час виготовлення мила.
Критерії
оцінювання: критерії оцінювання діяльності учнів
Продукти проєкту:
Інформаційна презентація з історії “Попіл у побуті:
історична подорож”; інструкція з безпеки використання миючих засобів на
основі попелу; відеоролик
“Виготовлення мила”; допис
“Чищення посуду”; презентація результатів спостереження за рослинами, при
вирощуванні яких використовувалися добрива з попелу
Очікувані результати проекту
● Здобувачі освіти повинні продемонструвати
виконання завдань (чистка посуду, використання попелу як добрива).
● Написати звіт або презентацію, де вони
пояснять хімічні процеси, які відбуваються під час цих процедур, та розглянуть
переваги й недоліки використання попелу в побуті.
● Зробити висновки щодо ефективності попелу
як побутового засобу, порівнюючи його з традиційними хімічними засобами.
● Розширення знань учнів про альтернативні
способи використання природних матеріалів у побуті.
● Покращення екологічного мислення учнів та
формування навичок сталого використання ресурсів.
● Вивчення хімії через практичні
застосування у повсякденному житті.
Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів
S (науки) | Вивчення фізико-хімічних властивостей попелу;Вивчення впливу добрив з попелу на закислений грунт |
T (технології) | Оцифрування результатів діяльності |
R (читання+письмо) | Оформлення інформаційних буклетів з історії та ЗБД |
E (інжиніринг) | Проектування та виготовлення мила; Вирощування рослин з використанням добрива з попелу; Розробка засобу від шкідників на основі попелу. |
A (мистецтво) | Розробка та оформлення буклетів, інформаційних листівок, пакування для мила |
M (математика) | Розрахунок економії сімейного бюджету при використанні еко-засобів |
Обладнання, необхідне для реалізації проєкту
● Література про хімічні властивості
попелу.
● Інтернет-ресурси (статті, наукові
роботи).
● Відео або демонстраційні матеріали з
використання попелу в побуті.
● Попіл, губки, посуд, рослини, грунт,
рослинний або тваринний жир
● Ємності для виготовлення мила
● За бажанням барвники та ефірні масла для
виготовлення мила
● Комп’ютер, принтер
Діяльність після виконання проєкту
Після
проекту здобувачі освіти обговорили труднощі, цікаві відкриття та враження від
участі у проекті. Продовжили використання добрив з попелу на пришкільній
ділянці, так як побачили позитивний вплив добрив на рослини. Проводили
міні-лекції для молодших школярів з використання еко-засобів. Планували наступний еко-проєкт.
Аналіз
використання у побуті
● Тестування мила в домашніх умовах.
● Порівняння з магазинними засобами та
фіксація результатів.
Коментарі
Дописати коментар