Перейти до основного вмісту

STEM-проєкт «Подорож у минуле за допомогою засобів сучасності» (за твором Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»)

 


Автор

Мартиненко Валентина Василівна

Учитель української мови та літератури Великосеверинівського ліцею Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району.

valamartinenko9@gmail.com

Вікова категорія

5 клас

Предмети

Українська література, історія, географія, математика, інформатика

Актуальність проєкту

Повість Зірки Мензатюк "Таємниця козацької шаблі"  -  яскраве джерело для вивчення історії України, зокрема періоду козацтва, битви під Берестечком. Інтеграція STEM-підходів дозволяє зробити вивчення  інтерактивним, наочним та практико-орієнтованим. Учні не просто читають сучасний твір про минуле, а й відтворюють його елементи, подорожують старовинними замками України, дізнаються про вшанування героїв Берестецької битви, досліджують відстань між місцями зупинок Руснаків, застосовуючи сучасні технології, моделюють етапи бою під Берестечком.

Стислий опис проєкту

1.   1.  Вступний етап:
    -         Читання та обговорення твору Зірки Мензатюк "Таємниця козацької шаблі".
    -         Обговорення історичного контексту: козацтво, його роль в історії України, битва під Берестечком.
    -         Формування груп.
2.  Завдання в групах:
    -         На фізичній карті України прокласти шлях, який проїхали Руснаки з Києва до Хотина.
    -         Розрахувати відстань між зупинками, що робили Руснаки, за допомогою Google Maps. Визначити загальну відстань, яку проїхали герої.
    -         Розробити картонну модель козацької шаблі в оригінальному розмірі.
    -         Дослідити особливості дерев’яної церкви в Берестечку, визначити її архітектурний стиль.
    -         Знайти в інтернеті художні полотна, присвячені битві під Берестечком, дати їм характеристику (А.Орльонов «Битва під Берестечком»).
    -         Створити презентацію про історичні місця, згадані у  творі.
    -         Створити інтерактивну карту Берестецької битви.
3.   Презентаційний етап:
    -         Презентація командних проєктів.
    -         Захист робіт, демонстрація  моделей.
    -         Обговорення результатів та обмін досвідом.

Очікувані результати проекту

  1. Поглиблення знань учнів з історії України та літератури.
  2. Розвиток навичок критичного мислення, розв'язання проблем та креативності.
  3. Набуття практичних навичок у сфері інженерії, технологій.
  4. Формування навичок командної роботи та комунікації.
  5. Підвищення інтересу до вивчення природничих наук та математики.
  6. Створення  STEM-продуктів (моделей, макетів, презентацій).

Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів

S (науки)

Географія


T (технології)

Використання сервісу Google Maps; створення презентації про історичні місця, згадані у творі

R (читання+письмо)

Читання тексту повісті, дослідження ходу битви під Берестечком, визначення ролі Богдана Хмельницького в битві

E (інжиніринг)

Створення моделі козацької шаблі; створення інтерактивної карти Берестецької битви




A (мистецтво)

Пошук та аналіз художніх полотен, на яких зображено етапи битви під Берестечком.

Дослідження архітектури дерев’яної церкви Берестечка.



M (математика)
Розрахунок загального шляху, який проїхали Руснаки з Києва до Берестечка.



Обладнання, необхідне для реалізації проєкту

  • Твір Зірки Мензатюк "Таємниця козацької шаблі".
  • Підручники та довідники з історії.
  • Доступ до інтернету для пошуку інформації.
  • Матеріали для виготовлення моделей (картон, дріт, клей, фарби).
  • Інструменти для моделювання (ножиці, клейовий пістолет, лінійки).
  • Комп'ютери/ноутбуки, картографічні сервіси.
  • Фізична карта України

Діяльність після виконання проєкту

  • Підготувати тестові завдання за текстом повісті З.Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» (електронний або паперовий варіант).
  • Порахувати, скільки кілометрів проїхали б Руснаки, якби виїхали не з Києва, а з Кропивницького.
  • Створити асоціації до слів «козак», «захисник».


Використані ресурси

Таємниця козацької шаблі. Пригодницька повість.- Львів: «Видавництво Старого Лева», 2006

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

STEM-проєкт: «Дощові черв′яки – архітектори родючих ґрунтів»

Автор Гореленко Інна, вчитель географії та біології Первозванівського ліцею Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, ( innagor700@gmail.com ). Вікова категорія 10-12 років (5-7 класи). Актуальність проєкту Дощові черв’яки відіграють велику роль в ґрунті – крім того, що вони збирають гумус, так ще й беруть активну участь у інших процесах, що в ньому відбуваються: розкладання і окислення під впливом ґрунтових мікробів, в ході яких виділяються мінеральні речовини, якими живляться рослини. А щоб ці процеси відбувалися успішно, необхідно забезпечити наявність двох важливих умов – повітря і вологості. Саме ці умови і забезпечують дощові черв’яки – вони риють грунт, збагачуючи його повітрям, і забезпечують потрібний рівень вологості. Стислий опис   проєкту Мета: ознайомити школярів з  особливостями будови дощового черв'яка; визначити роль дощового черв'яка у підвищенні родючості грунту; ознайомитись з властивостями ґрунту, причинами, що впливают...

STEM-проєкт “Подарунок для сестри”

  Автор Волошина Наталія Іванівна (woloshynanatalia@gmail.com) Вікова категорія Учні 5-6 класів Актуальність проєкту Кожен любить отримувати подарунки. Та не завжди є кошти на придбання гарного подарунку для рідних та близьких. Чи можна самому зробити гарний подарунок, використовуючи знання, отримані на уроках у школі? Наскільки це вигідно в плані економії? Чи можна отримати задоволення від роботи? Цим питанням й присвячено проєкт. Стислий опис   проєкту Учні отримують завдання зробити подарунок – ляльковий будинок. Але спершу вони ознайомлюються з видами лялькових будинків (зображення, моделі). Вибирають  модель, роблять ескізи, прораховують матеріали та ресурси для виготовлення та оформлення роботи, визначають  палітру зовнішнього та внутрішнього дизайну. Очікувані результати проекту Виготовлення лялькового будинку для подарунку. Складові STEM-проекту, зміст діяльності учнів S (науки) T (технології) Інформатика : учні здійснюють пошук в Інтернеті відомостей про лял...

STEM-проєкт "З попелу в нове життя: магія побутової хімії"

  Автор Погрібняк Ольга Сергіївна, вчитель фізики, корекційний педагог КЗ ”Знам’янська спеціальна школа КОР”  ( olgapogribnyak@gmail.com ). Вікова категорія 6-10 спеціальні класи(порушення опорно-рухового апарату та інтелектуального розвитку). Актуальність проєкту Екологічна проблема Зола та попіл — це побічні продукти спалювання деревини, які часто просто викидаються, засмічуючи довкілля. Переробка попелу для виготовлення мила дозволяє зменшити кількість відходів та знайти їм корисне застосування. Економія ресурсів Виготовлення мила з попелу не потребує дорогих інгредієнтів чи складних технологій, що робить цей продукт доступним для кожного. Використання попелу як засобу чищення посуду та поверхонь може забезпечити суттєву економію сімейного бюджету, що дуже актуально для осіб з малим сукупним доходом. Відмова від хімії У сучасних мийних засобах міститься багато синтетичних компонентів, які можуть викликати алергії та забруднювати водойми. Натуральне мило та засоби чищення з ...